Gravelbikes

Performance & Adventure

Gravelbikes van Scott, BMC & Bianchi

De betekenis van het begrip “gravelbike” ontwikkelt voortdurend, wat het voor nieuwkomers wellicht verwarrend maakt om het ideale model te kiezen. Gravelfietsen zoeken naar een optimale combinatie tussen het rijden op verharde en onverharde fietspaden. Ze zijn sneller dan mountainbikes op verharde wegen en presteren beter op ruig terrein dan racefietsen.
Een goede start is om te kijken naar het type terrein waar je graag fietst. Hoe ziet de ondergrond eruit? Zijn het vooral lichte gravelpaden, of rijd je ook weleens op bosgrond en pak je weleens een singletrackje mee? Misschien probeer je een balans te vinden met zowel verharde als onverharde wegen. Gravel omvat een breed scala aan terreinen, en daarom zijn er diverse gravelfietsen beschikbaar.
Wanneer je op vlakkere gravelpaden fietst, is een fiets met de geometrie van een racefiets gunstig. Voor ruigere en rotsachtige singletracks heb je echter een fiets nodig die dezelfde wendbaarheid biedt als een mountainbike.
Bij de aanschaf van een gravelfiets spelen ook je vaardigheden en ervaring een rol. Heb je voornamelijk ervaring op verharde wegen en beperkte ervaring met ongelijke ondergrond? Of ben je eerder een mountainbiker die het eens wil proberen met een racestuur?

gravelbikes Ventoux

Bandenkeuze

Op een Gravelbike is de keuze voor wielen en banden cruciaal voor snelheid en comfort op diverse terreinen. Gravelrijders die zowel asfalt als gravel combineren, hebben met een keuze voor 40mm banden een setup die sneller is dan mountainbikes op de weg en behendiger dan wegfietsen op ruiger terrein. Bredere banden, van 45mm of meer, verbeteren tractie op losse ondergrond, cruciaal voor liefhebbers van ruigere trails. De overstap naar tubeless technologie, met zijn lekbestendigheid, is een evolutie vanuit de mountainbikesport naar racefietsen en nu ook naar gravelfietsen. Een waardevolle investering voor soepele en probleemloze ritten.

gravelbikes Ventoux

Versnellingskeuze

Gravelbikes bieden keuze tussen aandrijvingen met één of twee kettingbladen aan de voorkant. Gebruik je de fiets veel op de weg of op licht lopende paden waarbij er veel snelheid wordt gemaakt, dan is een dubbele setup ideaal, met kleinere tussenstappen. In ruiger terrain of singletracks waar snelle cadanswisselingen nodig zijn, past een eenbladsaandrijving beter. Het gangbare mountainbike-model, één kettingblad voor en een grote cassette achter, biedt voldoende versnellingen voor offroad, met grotere tussenstappen voor duidelijkere schakelovergangen. Setups met een enkel kettingblad zijn daarnaast onderhoudsvriendelijker en minder foutgevoelig in het terrein. Shimano, SRAM en Campagnolo bieden gravelgroepsets, de keuze hangt af van de persoonlijke voorkeur.

gravelbike versnellingen

Performance Gravelbikes

BMC heeft met het Kaius 01-model een duidelijk doel: maximale snelheid en topprestaties op gravel! Het Zwitserse merk integreert geavanceerde technologieën in de Kaius 01. Zo kunnen zij met gepatenteerde carbon weefpatronen het frame zowel stijf, licht als comfortabel produceren. De afwerkingsgraad is zoals we van BMC gewend zijn zeer hoog, wat deze Kaius 01 tot een esthetisch hoogstandje maakt. BMC besteed ook de nodige aandacht aan aerodynamica, waarvan de cockpit en integratie van bidonhouders getuigen. De Kaius 01 biedt flexibiliteit met de mogelijkheid om banden tot 44 millimeter te monteren en zowel enkelvoudige als dubbele kettingbladen te gebruiken.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Addict Gravel legt Scott de nadruk op snelheid en efficiëntie. Het frameontwerp combineert inspiratie van zowel mountainbikes als racefietsen en biedt nu ruimte voor banden tot 45 millimeter breed. Het ontwerp van de buizen en de carbonbewerking wordt overgenomen van de raceafdeling van Scott, met kenmerken van de Addict RC en de Foil RC. Zo zijn er ook bij de Addict Gravel de D-vormige buizen die de aerodynamica verbeteren aanwezig. Voor comfort en stijfheid zijn het bottom bracket en het balhoofd flink oversized gemaakt. Scott integreert kabels volledig onzichtbaar rond het balhoofd, zelfs op modellen met een losse stuur en stuurpen. Ondanks de nadruk op sportieve prestaties blijft de Addict Gravel veelzijdig met de mogelijkheid om spatborden (max. 40 mm banden) en speciale accessoires te monteren voor een breed inzetsbereik.

Bianchi heeft met de Impulso serie een gravelbike die volledig is herontworpen met de nadruk op raceprestaties. Naast de bekende celestegroene kleuren zijn er ook moderne bruin – en grijstinten beschikbaar. Het frame oogt minimalistisch en strak. Geschikt voor banden tot 42 mm, heeft het frame een racegeometrie, geïnspireerd door de aerodynamische Oltre RC en veelzijdige Specialissima RC. Lange reach en wielbasis, gecombineerd met een kortere stuurpen, bieden een diepe zit, stabiliteit en controle. Opvallend zijn de vloeiende overgang van achtervork naar bovenbuis en de kromming in de zitbuis, wat het frame een aerodynamische uitstraling geeft. Kabels zijn discreet weggewerkt voor een strak en clean uiterlijk.